Veelgestelde Vragen - FAQ

 

Over twippie

Wie is twippie?

twippie is één van merken onder de hoede van LV Travel & Touroperating Group.

Welke zekerheden biedt twippie?

twippie is lid van de VVR en de SGR. Als lid van de VVR is Twippie gebonden aan strenge normen voor het lidmaatschap. Zo garandeert Twippie je een hoge kwaliteit van reizen en informatie daarover. Garantiefonds-garantie houdt in dat je het vooruitbetaalde reisgeld terugkrijgt als jouw reisorganisatie door financieel onvermogen de reis niet kan uitvoeren of de overeengekomen tegenprestatie niet kan worden nagekomen.

Welke reizen van touroperators kunnen bij twippie geboekt worden?

twippie biedt pakketreizen van verschillende gerenommeerde touroperators zoals, TUI, Hotelbeds, W2M, Eurotours, FTI, MSC en veel meer. Heb je een reis gezien en wil je weten met welke touroperator er gereisd wordt? Spreek ons Servicecenter gerust even aan!

Met welke vliegmaatschappijen vliegt twippie?

twippie vliegt met verschillende vliegmaatschappijen, zoals TUI fly, Transavia, Ryanair, KLM, Turkish Airlines, Eurowings, SunExpress Deutschland, Vueling en veel meer. Dit kun je zien op het moment dat je een prijs hebt aangeklikt, in het overzicht vind je dan jouw vluchtmaatschappij.

 

Betalen

Hoe kan ik betalen?

Je kunt op onze website betalen via Visa, Mastercard;,Bancontact of overschrijving. Uiteraard is onze website goed beveiligd door een EV-certificaat. Om deze te kunnen krijgen, hebben wij diverse controles gehad zodat je veilig over de website kunt surfen, geen derde partijen toegang hebben tot jouw betaalgegevens en je veilig kunt betalen. Voor overige betalingswijzen kan je een betalingslink opvragen bij de reisspecialisten van ons Service Center. Deze sturen we je graag toe!

 

Wanneer moet ik betalen?

Als je vroeger dan 45 dagen voor vertrek boekt, dan volstaat een aanbetaling van 35% van je totale reisbedrag. De rest, of als je korter voor vertrek boekt, betaal je 45 dagen voor vertrek. Je krijgt hierover van ons tijdig een aankondiging. Boek je een last minute, dan dien je het bedrag meteen te voldoen. Als je een annuleringsverzekering afsluit, dan betaal je deze in één keer.

 

Vliegen

Hoe kan ik online inchecken en stoelen reserveren?

Hierover informeren we je op je factuur. Dan heb je namelijk je reserveringsnummer waarmee je kunt inloggen bij de luchtvaartmaatschappij. Bij sommige luchtvaartmaatschappijen ben je verplicht om vooraf online in te checken. Dit is onder andere bij Ryanair/Lauda Motion, Easyjet, Wizzair en TUI Fly Duitsland het geval. Indien je niet vooraf online incheckt, kunnen hier hoge kosten op de luchthaven voor gerekend worden.

Onze tip: kijk de informatie omtrent inchecken even goed na. Er zijn namelijk luchtvaartmaatschappijen die je verplichten om vooraf zelf in te checken, bijvoorbeeld via de website of de app van de luchtvaartmaatschappij. Dit kun je terugvinden in je boeking.

 

Ik vlieg met een baby, hoe zit dat?

De exacte regels hangen af van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt, maar over het algemeen geldt dat je baby geen eigen stoel krijgt en op schoot mee reist. Daarnaast mag je een inklapbare kinderwagen/trolley meenemen tot aan de gate en een luiertas mee aan boord als handbagage.

Onze tip: neem een vuilniszak of hoes mee ter bescherming van je kinderwagen.

Is 2 of 3 uur van tevoren op het vliegveld aanwezig zijn noodzakelijk?

We zeggen volmondig ja! Natuurlijk ben je het grootste deel van de tijd aan het wachten, maar mocht je vertraging oplopen als je onderweg bent naar de luchthaven, dan vergeef je het jezelf niet als je daardoor te laat komt. Over het algemeen sluit de check-in balie ongeveer 45 minuten van tevoren, maar soms eerder (als het druk is bijvoorbeeld). Neem geen risico en kom op tijd, zodat je je vakantie ontspannen kan beginnen!

Kunnen mijn vluchttijden nog wijzigen?

Ja. De vluchttijden zoals wij die (indien bekend) bij boeking aangeven, zijn ten alle tijden onder voorbehoud van wijzigingen. Dat betekent dat vluchttijden, vluchtnummers, luchthavens en vluchtschema’s kunnen afwijken van de informatie die wij tijdens de boeking op hebben gegeven. Ook kan nog besloten worden een tussenlanding te maken. Boek je een pakketreis, dan kan ook de luchtvaartmaatschappij nog veranderen. Al deze wijzigingen kunnen óók op de dag van vertrek uit Nederland of op de dag van de terugreis uit het buitenland plaatsvinden. Dit is conform de ANVR Voorwaarden, zolang de vlucht op dezelfde datum plaatsvindt. Wij geven altijd bericht als dergelijke wijzigingen plaatsvinden. De informatie krijgen wij door van de reisorganisator; zij beschikken altijd over de meest actuele informatie. Controleer daarom voor de zekerheid (en altijd voor vertrek) de actuele reistijden bij de uitvoerende touroperator van jouw reis. Deze vind je terug op je reisbescheiden.

Goed om te weten:

  • Indien wijzigingen zoals hierboven omschreven plaatsvinden en je hebt de reisbescheiden al ontvangen, dan kun je gewoon met de originele papieren reizen. Ontvangen we nieuwe papieren, dan zullen we die naar je toesturen of op de luchthaven voor je klaarleggen.

  • De tijden van de transfer(s) worden ook automatisch aangepast naargelang de doorgevoerde wijzigingen. De chauffeur staat dus gewoon op de juiste tijd klaar om je op te halen of weg te brengen.

Twee vakantiedagen worden opgebruikt door ongunstige reistijden, mag dat?

Ja, twee dagen van jouw vakantie kunnen worden gebruikt voor het reizen. Als je een pakketreis boekt bij ons dan spreek je af welke dag je vertrekt en welke dag je weer terugkomt. Deze dagen zijn leidend; de precieze vertrektijden volgen vaak later. Soms zijn de vertrekdagen ongunstig, als je bijvoorbeeld ‘s avonds laat heen vliegt en ‘s ochtends vroeg al terug. Hier kunnen wij helaas niets aan veranderen, tenzij er andere luchtvaartmaatschappijen ook op dezelfde dag naar jouw bestemming vertrekken. Je kunt dan overwegen een andere vliegtijd te kiezen, echter zijn hier vaak wel (hogere) kosten aan verbonden.

 

Boeken

Hoe kan ik mijn vakantie boeken?

Je kunt je vakantie boeken via onze website of samen met de reisspecialisten van ons Service Center. We zijn 7 dagen in de week bereikbaar via verschillende kanalen. 

Hoe kan ik andere vluchttijden selecteren?

Als er meerdere vluchten te boeken zijn, dan geven we de mogelijkheid om op wijzigen te klikken onder de kopjes heenvlucht en terugvlucht.

Vluchttijden zijn te allen tijde onder voorbehoud van operationele wijzigingen vanuit de luchtvaartmaatschappij. De (kleine) kans dat de vluchttijden wijzigen, is er ook als je tegen een meerprijs een andere vlucht selecteert.

Kan ik een optie nemen op een reis?

Dit is bij een deel van de vakanties op onze website mogelijk, maar bij een deel ook niet. Hoe scherper het tarief, des te minder flexibiliteit. De reisspecialisten van ons Service Center kijken dit graag voor je na!

Kan ik mijn kamertype nog wijzigen?

Tijdens het boeken kun je uit de beschikbare kamertypes kiezen. Mocht je een kamertype missen, dan adviseren we je om even contact op te nemen met de reisspecialisten van ons Service Center, zodat zij kunnen kijken of jouw gewenste kamertype misschien nog beschikbaar is achter de schermen. Dit doen we graag!

Wanneer ontvang ik de boekingsbevestiging?

Je ontvangt meteen na boeken een e-mail met daarin de belangrijkste details van je vakantie. Daarnaast krijg je binnen onze kantooruren nog een uitgebreide factuur per e-mail. Deze factuur bevat onder andere informatie over het bagagebeleid van de luchtvaartmaatschappij.

Welke namen moet ik bij boeking invoeren?

Bij het boeken vragen we je om van alle reizigers de gegevens over te nemen uit het paspoort of van de ID-kaart. Je reist met dit document, dus deze gegevens zijn leidend. Tijdens het boeken tonen we je een paspoortkopie met daarop gearceerd welke gegevens we nodig hebben. Zo is bijvoorbeeld alleen de eerste voornaam voldoende en vragen we bij getrouwde reizigers om de geboorteachternaam als deze als eerste in je document vermeld staat.

Onze tip: dubbelcheck de gegevens nog een keer! Een foutje maken is menselijk, maar realiseer je dat luchtvaartmaatschappijen hoge wijzigingskosten doorberekenen. Hierbij maakt het niet uit of de fout pas na 3 weken of 1 minuut na boeking al ontdekt, want wijzigingskosten zijn meteen van toepassing.

Reisdocumenten

Hoe weet ik of ik een paspoort/ID-kaart nodig heb?

Landen stellen verschillende eisen aan de documenten die je als toerist op zak moet hebben. Over het algemeen geldt dat een identiteitskaart volstaat binnen Europa, en dat je buiten Europa een paspoort dient te hebben. Een verblijfsvergunning is geen reisdocument! Voor actuele regels rondom geldigheidsduur, visa etc. verwijzen we je naar de ambassade van je vakantieland. Vraag een visum ook tijdig aan! Voor de meest actuele informatie m.b.t. visa en reisdocumenten raden wij je aan de website https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland te raadplegen.

Hoelang moet mijn paspoort nog geldig zijn?

De geldigheidsduur van je reisdocument wordt bepaald door je vakantieland. Binnen Europa is het makkelijk: je reisdocument hoeft alleen geldig te zijn tijdens je vakantie, dus eigenlijk tot het moment dat je weer thuis bent. Voor actuele regels rondom geldigheidsduur, visa etc. verwijzen we je naar de ambassade van je vakantieland.

Heb ik een visum nodig voor Turkije en waar kan ik deze vinden?

Voor Turkije dien je een E-visum aan te vragen, dit is heel eenvoudig te regelen via https://www.evisa.gov.tr/nl/

Wanneer ontvang ik mijn reisdocumenten?

Je ontvangt je reisdocumenten uiterlijk 1 week voor vertrek, of als je heel kort voor vertrek boekt.

Waarom heb ik mijn reisbescheiden nog niet ontvangen?

Je ontvangt je reisbescheiden niet onmiddellijk na de boeking, maar uiterlijk 1 week voor vertrek. Heb je heel kort voor vertrek geboekt? Ook dan kun je ze snel verwachten. Neem bij twijfel gerust even contact op met de reisspecialisten van ons Service Center.

 

Accommodatie

Wat moet ik doen als ik bij de accommodatie aankom?

Je kunt je inchecken bij de accommodatie. Bij aankomst bij de accommodatie dien je jezelf te melden bij de receptie, waar je jezelf kunt inchecken. Toon daarbij altijd je accommodatievoucher. Hier zal in de meeste gevallen naar gevraagd worden. De receptie kan in sommige gevallen bij het inchecken om je paspoort/identiteitsbewijs vragen. Zij moeten namelijk hun gasten identificeren en registreren. Indien de receptie een kopie van je paspoort/identiteitsbewijs nodig heeft, raden wij je aan om jouw BSN-nummer en je foto op deze kopie onleesbaar te maken. Schrijf tevens op de kopie de datum en waarvoor deze kopie gemaakt is. Dit om identiteitsfraude te voorkomen. Zorg dat je voorafgaand je reis een kopie van je reisdocument hebt gemaakt. Hier is een speciale app voor ontwikkeld, die je kunt downloaden in de appstore: Kopie ID app.

De tijdstippen waarin je jouw geboekte kamer kunt betreden, zijn afhankelijk van de accommodatie. Vaak kun je tussen 13:00 en 15:00 uur in de kamer. Ben je er al eerder, dan kun je je bagage in een daarvoor bestemde ruimte achterlaten en alvast gebruik maken van de faciliteiten van de accommodatie.

Meestal zijn recepties 24 uur per dag open. Indien dit niet het geval is, kan het zijn dat je een sleuteladres doorkrijgt. Je kunt hier je accommodatiesleutel ophalen. Bij de receptie hangt vaak een telefoonnummer dat je bij aankomst kunt bellen. Je kunt altijd contact met ons opnemen hierover. Wij informeren je graag hoe je bij aankomst aan de accommodatiesleutel komt.

Waar kan ik vooraf alvast rekening mee houden?

Verwachtingen:

Een vakantie in het buitenland betekent andere mensen en gewoonten, een andere cultuur en ander eten. Kortom: het is anders dan thuis. Dat is één van de aantrekkelijke kanten van vakantie, maar ook een aspect om bij je vakantieverwachtingen rekening mee te houden. Indien je kiest voor een eenvoudige accommodatie, kun je natuurlijk geen vijfsterrenaccommodatie verwachten. Houdt er rekening mee dat prijs en kwaliteit vaak hand in hand gaan. Ook dien je rekening te houden met de mogelijkheid van bouwactiviteiten in de omgeving van jouw accommodatie of op de bestemming. We kunnen helaas de lokale situatie niet beoordelen omdat deze afhankelijk is van de bezettingsgraad van lokale accommodaties, regio, weersomstandigheden etc. Eigenaren van accommodaties en overheden kunnen zonder meer wijzigingen of aanpassingen doen. Wij kunnen hiervoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.

Ongedierte:

Tijdens je vakantie kun je met ongedierte en de bestrijding daarvan te maken krijgen. Dit is over het algemeen niet het gevolg van onvoldoende hygiëne, maar heeft te maken met de klimatologische omstandigheden.

Kluishuur:

Bij de receptie kun je bijna altijd een kluisje huren voor jouw kostbaarheden en belangrijke papieren. Vaak heb je ook de beschikking over een eigen kluisje in je kamer/appartement. Meestal wordt er een vergoeding gevraagd voor het gebruik van het kluisje.

Laken-en/of handdoekengeld:

Bij een beperkt aantal appartementen en vakantiehuisjes wordt er ter plaatse een kleine toeslag gevraagd voor het gebruik van het linnengoed. Daarnaast bieden sommige accommodaties een strandhanddoekenservice aan. Je kunt dan tegen betaling/borg handdoeken huren. De kosten die hieruit voortvloeien, zijn kosten die door de accommodatie worden gevraagd. Wij hebben hier geen invloed op.

Minibar:

In sommige accommodaties is de minibar leeg of uitsluitend gevuld met water. Het is afhankelijk van de regels van de accommodatie of je deze zelf mag bijvullen met (buiten het hotel gekochte dranken) of dat je hiervoor aangewezen bent op het hotel. Let op: het gebruik van een minibar is doorgaans altijd tegen betaling.

Airconditioning/verwarming:

Airconditioning en verwarming worden vaak centraal geregeld. Dit geldt voor zowel de hoogte van de temperatuur als voor de tijden dat deze aan staan. Zowel de airconditioning als verwarming zijn in deze situaties vaak maar een paar maanden per jaar in werking. Bij appartementen en kleinere hotels is de airconditioning vaak tegen betaling. Indien je vragen hebt over de airconditioning/verwarming of problemen ervaart, dien je deze zelf ter plaatse op te lossen. Wij aanvaarden hiervoor geen aansprakelijkheid. Let op: in sommige gevallen kan de airco wat lawaai veroorzaken.

Wat zijn mogelijke bijkomende kosten?

Borg

Bij sommige accommodaties dien je ter plaatse een borgsom te betalen. De hoogte van de borgsom is afhankelijk van het type appartement/vakantiehuisje/hotelkamer. Het kan voorkomen dat in bepaalde gezelschappen er een hogere borg betaald dient te worden of dat de borg tijdens je verblijf verhoogd wordt. Als je weigert de borg of de tussentijdse borgverhoging te betalen, dan kan dit leiden tot een gedwongen vertrek uit de accommodatie. De borg geldt als garantie voor eventuele schade aan de accommodatie of de inhoud hiervan. De borg krijg je weer terug na controle van uw accommodatie. De afhandeling van de borg is een zaak tussen jou en de accommodatieverschaffer.

Toeristenbelasting en/of Ecotax

Het kan voorkomen dat je ter plaatse toeristenbelasting dient te betalen. Deze belasting betaal je aan de accommodatie en maakt geen onderdeel uit van de reisovereenkomst. In sommige landen en/of streken kan er sprake zijn van zowel een toeristenbelasting voor de plaats of gemeente waarin je verblijft en een belasting voor bijvoorbeeld de provincie waarin jouw vakantieplaats ligt.

Kosten inbegrepen/niet inbegrepen

Niet alle kosten zijn standaard inbegrepen. Het kan voorkomen dat er betaald dient te worden voor het gebruik van bijvoorbeeld ligstoelen-/bedden of bijbehorende matrasjes, parasols, kluisjes, televisie, shuttleservice, (water)sporten, facultatieve excursies, airconditioning etc. Babybedjes kunnen wij slechts doorgeven als voorkeur. In de meeste gevallen is de airconditioning inclusief. Echter is dit niet bij elke accommodatie het geval!

Hoe ziet mijn verzorging eruit in mijn geboekte accommodatie?

Voor de accommodaties kunnen de volgende maaltijdregelingen gelden:

Logies:

enkel de overnachting is inbegrepen.

Logies en ontbijt:

overnachting en ontbijt zijn inbegrepen.

Halfpension:

overnachting, ontbijt en diner zijn inbegrepen (ingaande vanaf het diner op de 1e dag t/m het ontbijt op de laatste dag.)

Volpension:

overnachting, ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen (ingaande vanaf het diner op de 1e dag t/m de lunch op de laatste dag).

All Inclusive:

gelijk aan volpension, maar gedurende bepaalde uren zijn tevens lokale alcoholische en non-alcoholische drankjes en snacks op het door het hotel aangegeven plaatsen en tijden inbegrepen.

Ultra All Inclusive:

Overwegend gelijk aan All-Inclusive, maar met een uitgebreider aanbod. Bij de All Inclusive en Ultra All Inclusive formules ontvang je het definitieve concept bij aankomst in het hotel.

Indien er weinig gasten in het hotel zijn, met name in het voor- en naseizoen, kan het voorkomen dat er een keuzemenu geserveerd wordt in plaats van de gebruikelijke buffetmaaltijden, dat de animatie hierop aangepast wordt, niet alle restaurants open zijn en openingstijden van zwembaden aangepast worden. Tevens zullen de smaak en samenstelling van de gerechten anders zijn dan je van huis uit gewend bent. De temperatuur van de maaltijd kan als lauw ervaren worden. Bij alle typen verzorging geldt dat een eventuele gemiste verzorging door een late aankomst of een vroeg vertrek niet wordt gerestitueerd.

Welke kamertypes bestaan er?

Kamertypes

1-persoonskamer:

voor veel accommodaties geldt dat 1-persoonskamers schaars zijn. Ondanks dat je voor dit kamertype een toeslag dient te betalen, is de kamer vaak iets minder van kwaliteit qua grootte, ligging en/ of faciliteiten dan een 2-persoonskamer. Dit is helaas een internationaal gegeven, waarop wij geen invloed hebben.

2-/3-/4-persoonskamers:

boek je één kamer met drie of vier personen, dan verblijf je veelal in een 2-persoonskamer waarin een extra bed (opklapbed of bedbank) is geplaatst. Houd er rekening mee dat het comfort van een extra bed veelal minder is dan van de overige bedden. De loop-/leefruimte wordt hierdoor tevens beperkt.

Familiekamers:

deze kan bestaan uit 2 aparte kamers met één ingang, twee naast elkaar gelegen kamers met een tussendeur, één grote ruimte of uit een duplexkamer. De bedden vanaf het derde bed kunnen van mindere kwaliteit zijn. Het kan dan ook voorkomen dat er bedbanken of opklapbedden worden gebruikt.

Studio/1-kamerappartement:

dit type accommodatie bestaat uit een woon-/slaapgedeelte met beperkt ingerichte kitchenette en aparte badkamer.

2-kamerappartement:

deze accommodatie bestaat uit o.a. een woon-/slaapgedeelte. In dit gedeelte wordt vaak gebruik gemaakt van bedbanken, die als slaapgedeelte dienen. Daarnaast beschikt deze accommodatie over een aparte slaapkamer, een beperkt ingerichte open keuken/kitchenette en een aparte badkamer.

3-kamerappartement:

deze accommodatie bestaat uit een woon-/slaapgedeelte. In dit gedeelte wordt vaak gebruik gemaakt van bedbanken, die als slaapgedeelte dienen. Daarnaast beschikt deze accommodatie over twee extra aparte slaapkamers, een beperkt ingerichte open keuken/kitchenette en een aparte badkamer.

Faciliteiten die de accommodaties bieden, zijn per hotel/appartement verschillend. Deze kunnen dan ook afwijken van bovengenoemde situaties.

Badkamers

De inrichting is vaak niet zoals je thuis gewend bent: in de badkamers is het niet altijd mogelijk een douchekop op te hangen en soms ontbreekt het douchegordijn of is het door kalk en/of zeep aangetast. Door de invloed van weinig ventilatie, vocht, zeep, shampoo e.d. kan het voorkomen dat er zwarte plekken ontstaan of dat kitranden smoezelig lijken. Dit houdt echter niet in dat de badkamer daadwerkelijk vuil is.

Hoe vaak wordt er schoongemaakt in mijn kamer/appartement?

Bij hotels wordt er over het algemeen dagelijks schoongemaakt. In hotels met een lage steraanduiding kan die frequentie lager liggen. Bij appartementen wordt over het algemeen 2 keer per week schoongemaakt. Echter is dit per accommodatie verschillend. De normen op het gebied van schoonmaak kunnen in het buitenland anders zijn dan je gewend bent in Nederland. Afhankelijk van de geboekte accommodatie wordt het bedlinnen 1 tot 2 keer verschoond. Als het bedlinnen maar 1 keer per week verschoond wordt, gebeurt dit aan het einde van een week. In sommige accommodaties zijn huisdieren toegestaan. Het kan zijn dat men in openbare verblijfsruimtes hiervan wellicht iets kan merken.

Als je dus 1 week in de accommodatie verblijft, wordt het bedlinnen mogelijk niet verschoond. Handdoeken worden meestal 2 tot 3 keer per week verschoond. Echter is dit ook verschillend per accommodatie. Indien de kamer volgens lokale normen niet goed is schoongemaakt, ben je verplicht dit direct bij de receptie van de accommodatie te melden om hen de kans te geven dit te verhelpen.

In sommige accommodaties is het toegestaan te roken, in zowel kamers als openbare ruimtes. Houd er rekening mee dat de kamer niet altijd ruikt zoals thuis. Tegenwoordig komt dit steeds minder voor en zijn er zowel rookruimtes/-kamers en niet-rookruimtes/-kamers.

In het hoogseizoen worden de accommodaties veelvuldig gebruikt. Houd er rekening mee dat er mogelijk gebreken kunnen ontstaan.

 

Medisch

Hoe regel ik begeleiding op de luchthaven?

Dit kun je aanvragen bij de reisspecialisten van ons Service Center.

 

Zij zullen je de volgende vragen stellen:

Voor wie van de reizigers zal de begeleiding zijn?

Kan hij/zij kleine stukjes lopen?

Kan hij/zij traplopen?

Als je een rolstoel/rollator/scootmobiel meeneemt, wat zijn hiervan de afmetingen/is het gewicht? En als er een accu in zit, is dit een natte of droge accu?

Wat moet ik weten als ik met krukken, een rolstoel of scootmobiel vlieg?

Neem je je eigen rolstoel mee op reis of loop je met krukken? Wij helpen je om je reis zo goed mogelijk te laten verlopen! Volg onderstaande tips:

 

Krukken hoef je niet aan te melden, deze mogen zonder aanmelding mee in de bagagebakken boven de stoelen.

Als je met een rolstoel of scootmobiel reist, zorg dan dat je ruim 2 uur voor vertrek van de vlucht op de luchthaven bent. Je bent namelijk de eerste die aan boord gaat.

Aanmelden reizen met een rolstoel/scootmobiel: Je kunt tot maximaal 48 uur voor vertrek van je vlucht bij ons aanmelden dat je met een rolstoel reist. Zo hebben wij genoeg tijd om dit door te geven aan de luchthaven en het personeel aan boord. Je kunt dit aanmelden tijdens het boeken van de vakantie bij de reisspecialisten van ons Service Center. Zo kunnen we ook rekening houden met de transfer en je accommodatie.

Is je rolstoel zwaarder dan 23 kg en/of hoger dan 86 cm? Neem dan direct na je boeking contact op met ons Service Center. Zij kunnen nakijken of de rolstoel alsnog mee aan boord kan.

Hoe werkt het op de luchthaven als je reist met een rolstoel? Je kunt je eigen rolstoel tot de check-in balie gebruiken. Vanaf hier wordt deze ingenomen en als ruimbagage vervoerd.

Het luchthavenpersoneel zorgt voor de juiste begeleiding van en naar het vliegtuig.

Zorg ervoor dat de losse onderdelen van je rolstoel (zoals een accu of batterij) ontkoppeld zijn vóór je incheckt. We hebben op de luchthavens geen gereedschap om je rolstoel te demonteren. Zorg er dus voor dat je dit voor vertrek naar de luchthaven gedaan hebt.

Na de vlucht kun je de rolstoel bij de bagageband in de aankomsthal ophalen.

Vanwege veiligheidsredenen kun je niet bij de nooduitgangen zitten als je met een rolstoel of krukken reist. Zit je in een rolstoel? Dan kun je helaas geen stoel reserveren. De luchtvaartmaatschappij zorgt ervoor dat je de meeste geschikte stoel aan boord krijgt.

Boek je een reis en heb je een rolstoel of scootmobiel bij je, dan moet dit aangemeld worden bij de transfermaatschappij. Die kan hier extra (hoge) kosten voor in rekening brengen.

Tot wanneer mag ik reizen tijdens mijn zwangerschap?

Dit hangt af van de luchtvaartmaatschappij, maar over het algemeen geldt:

Je mag tot ongeveer 36 weken, echter alleen op vertoon van een Fit to fly verklaring van je huisarts, die maximaal 7 dagen oud mag zijn.

Als je in verwachting bent van een meerling, of als er tijdens je zwangerschap complicaties zijn opgetreden, dan mag je meestal maar tot 32 weken van tevoren vliegen. Ook dan is een Fit to fly verklaring belangrijk om mee te nemen, deze mag dan ook maximaal 7 dagen oud zijn.

Wat moet ik weten over het meenemen van medicijnen?

De meeste medicijnen mag je gewoon meenemen aan boord, graag geven we je hier wat tips over:

 

Stop medicijnen in een apart tasje. Medicijnen die in een apart tasje in je handbagage zitten, kun je er gemakkelijk uithalen en tijdens de vlucht bij je houden. Een groot stuk handbagage wordt namelijk in het ruim vervoerd als er geen plek meer in de bagagevakken is.

Zorg voor een Engelstalig recept. Neem het Engelstalige recept van je medicijnen mee. In het buitenland kun je deze laten zien als er bij de veiligheidscontrole om wordt gevraagd.

Vraag een Europees medisch paspoort aan. Dit doe je bij je huisarts of apotheek. Hierin staat in alle talen informatie over je medicijngebruik. Je gaat dan met een gerust gevoel op reis. Deze kun je ook bij de veiligheidscontrole laten zien als erom wordt gevraagd.

Vloeibare medicijnen mag je in onbeperkte hoeveelheid meenemen aan boord. Je hoeft vloeibare medicijnen niet in een aparte plastic zak te stoppen. Voor andere soorten vloeistoffen gelden andere veiligheidsvoorschriften.

Neem je injectienaalden mee aan boord, zorg dan dat injectienaalden goed verpakt zijn. De injecties mogen tijdens de vlucht alleen door jou of een persoonlijk begeleider toegediend worden.

 

Transfer

Is de transfer inbegrepen bij mijn reis?

Bij bijna alle zonvakanties is de transfer vanaf de luchthaven naar de accommodatie en vice versa inbegrepen. Er zijn er wel een aantal uitzonderingen, afhankelijk van de reisorganisator en de bestemming. Zo is bij een stedentrip bijvoorbeeld nooit een transfer inbegrepen.

Wanneer je een hotel of appartement hebt geselecteerd, kun je in het prijsoverzicht terugzien wat er bij je pakketreis is inbegrepen. Staat er alleen ‘Incl. vlucht’? Dan is de transfer niet inbegrepen. Staat er ‘Incl. vlucht & transfer’? Dan is de transfer wél inbegrepen. Dit betreft dan een Shuttle Service.

Wat houdt een Shuttle Service in?

Een Shuttle Service is een dienst waarbij meerdere reizigers tegelijkertijd in één bus vervoerd worden van en naar hun accommodatie. Dit betekent dat de rit naar jouw hotel of appartement wat langer kan duren, omdat de bus meerdere stops maakt om de andere reizigers af te zetten.

Op de terugreis-dag word je weer op tijd opgehaald, omdat de bus dan ook weer meerdere reizigers op moet halen om op tijd op het vliegveld te zijn.

Wil je liever direct naar je hotel/appartement of naar de luchthaven worden gebracht? Dan kun je bij twippie een privé-transfer bijboeken.

Hoe herken ik mijn transfer?

Bij veel pakketreizen is er ter plaatse reisleiding aanwezig. Zij vangen je op bij aankomst op de luchthaven en begeleiden je naar de juiste transferbus.

Als er geen reisleiding ter plaatse aanwezig is, wordt de transfer door een lokale partner uitgevoerd. De chauffeur wacht je op in de aankomsthal en heeft een bordje vast met jouw naam erop, zodat je hem/haar direct herkent.

Tot slot kan het zo zijn dat je jezelf moet melden bij een balie op de luchthaven. Waar deze balie zich bevindt en hoe je deze kunt vinden, wordt beschreven op jouw reispapieren. Lees deze dus zorgvuldig door voor vertrek.

Wat moet ik doen als ik mijn transfer niet kan vinden/niet op komt dagen?

Mocht de chauffeur niet klaarstaan of kun je de juiste balie niet vinden, raden wij je aan om contact met ons op te nemen via het noodnummer. Deze vind je op de transfervoucher. Hierbij willen wij je expliciet vragen om nooit de luchthaven en/of de accommodatie te verlaten vóór je contact hebt gehad met het noodnummer/twippie. Wij helpen je graag verder.

Waar vind ik de ophaaltijd van mijn transfer?

twippie werkt samen met betrouwbare reisorganisaties. Elke organisator hanteert een eigen werkwijze. Dit betekent dat de ophaaltijd van jouw transfer op verschillende manieren gecommuniceerd kan worden, zoals de volgende.

In veel gevallen wordt ongeveer 24 uur voor vertrek de transfertijd op een informatiebord of -map bekendgemaakt, die bij de receptie van je hotel of appartement ligt. De ophaaltijd kan ook door de reisleiding (als deze aanwezig is) ter plaatse aan jou door worden gegeven, of door de receptie van jouw accommodatie.

De ophaaltijd kan ook via een sms-bericht aan jou worden doorgegeven. Geldt dit voor jouw transfer, dan wordt dit op jouw reispapieren aangegeven.

Het kan ook zo zijn dat je de ophaaltijd via je transfervoucher in je reispapieren terug kunt vinden; vaak ontvang je een link waarmee je de ophaaltijd digitaal kunt opzoeken.

Kom je er niet aan uit? Dan helpen we je natuurlijk graag verder! Wel willen wij vragen om je begrip; ook wij kunnen de ophaaltijden vaak niet direct inzien, omdat deze ter plaatse bepaald en vaak pas 24 uur voor vertrek beschikbaar zijn. Dit achterhalen we zo snel mogelijk bij de lokale leverancier, zodat jij snel weer op weg bent.

 

Bagage

Welke bagage is wel/niet inbegrepen?

Dit hangt af van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. We informeren je hierover op je factuur, maar over het algemeen mag je ervan uitgaan dat je 1 stuks handbagage mee mag nemen die niet groter mag zijn dan een weekendtas/trolley en dat je extra betaalt voor ruimbagage. In de meeste gevallen kun je ruimbagage bijboeken tijdens je boeking. Zo niet, dan vermelden we dit specifiek zodat je weet waar je aan toe bent. Mocht je tijdens het boeken nog niet weten of je een koffer meeneemt, dan kun je ook achteraf nog een koffer bijboeken.

Twijfel je? Controleer de bagagevoorwaarden dan even op de website van de luchtvaartmaatschappij of vraag het aan de reisspecialisten van ons Service Center!

Handbagage: Waar moet ik rekening mee houden?

De regels voor handbagage zijn bij de meeste luchtvaartmaatschappijen redelijk streng. 1 stuks betekent ook echt 1 stuks en niet nog een apart klein tasje of een laptoptas erbij. Daarnaast mag je alleen kleine flacons aan vloeibare stoffen/gels/crèmes meenemen van maximaal 100 ml per stuk en maximaal 1 her-sluitbare zak per persoon.

Voorkom stress op de luchthaven en zorg ervoor dat je voldoet aan de regels die de luchtvaartmaatschappij stelt. Als je bagage nét te groot of te zwaar is, ben je afhankelijk van de goede of slechte bui van de grondstewardess.

Ruimbagage: Waar moet ik rekening mee houden?

Zorg ervoor dat je koffer niet zwaarder is dan toegestaan door de bagagevoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt te checken. Is je koffer toch zwaarder dan toegestaan, houd er dan rekening mee dat je op de luchthaven moet bijbetalen. Denk je eraan om je koffer te labelen en goed af te sluiten?

Wat moet ik doen als mijn koffer vermist is?

Mocht je koffer vermist zijn, dan is het heel erg belangrijk om op de luchthaven van aankomst een Property Irregularity Report te laten opstellen, ook wel PIR genoemd. De luchtvaartmaatschappij maakt deze voor je aan en zal met je in contact blijven over het verdere vervolg. Eventuele kosten die je maakt, zoals voor bijvoorbeeld toiletspullen of kleding, kun je claimen bij je reisverzekering. Let erop: indien je geen PIR rapport hebt, kun je geen claim indienen bij de airline.

Verzekeringen

Waarom is het slim om een verzekering af te sluiten voor mijn vakantie?

Je kunt je vakantieplezier op twee manieren verzekeren. Tijdens je reis zorgt je reisverzekering ervoor dat ziektekosten, diefstal van bagage etc. gedekt worden, daarnaast kan je met een annuleringsverzekering zeker stellen dat als je je vakantie moet annuleren of afbreken, je je reissom of niet-gebruikte vakantiedagen vergoed krijgt door je verzekering. Een annuleringsverzekering is er voor onvoorziene omstandigheden.

Waar kan ik een schade melden?

Als je je verzekering via ons hebt afgesloten, dan vragen wij je het schadeformulier in te vullen en regelen wij je verdere claim. Zodra je geannuleerd hebt, krijg je van ons hiervoor een instructie.

Als je zelf een (doorlopende) verzekering hebt, dan dien je de instructies van je eigen verzekeraar te volgen.

Prijzen

Waarom kan de prijstabel afwijken?

twippie werkt elke dag de prijzen bij. Om jou zo snel mogelijk een compleet prijsoverzicht te tonen, laden we deze informatie alvast in op onze website. De prijzen veranderen echter snel, wat betekent dat de prijzen in de tabel al na hele korte tijd kunnen afwijken van de actuele prijzen. Pas als je op een prijs klikt, worden de gegevens opgehaald en weet je wat de reis precies kost. Dit kan dus zowel goedkoper als minder goedkoop zijn.

Waarom veranderen de prijzen steeds?

Een vakantie heeft geen vaste prijs. Reisorganisaties spelen met de prijzen afhankelijk van hoeveel vraag ernaar is, waardoor het kan voorkomen dat de prijs die je nu ziet, over 10 minuten alweer veranderd is. Daarnaast kan het zo zijn dat er bijvoorbeeld nog 2 stoelen beschikbaar zijn in het vliegtuig voor een bepaalde prijsklasse. Als jij of iemand anders dan een boeking maakt, wordt bij de volgende die een prijs opvraagt de nieuwe prijs getoond. Omdat we uit alle prijzen altijd de voordeligste tonen, is de nieuwe prijs automatisch duurder.

Wanneer staat mijn prijs vast?

Pas als je geboekt hebt, dan staat je prijs vast. Op al onze boekingen zijn de ANVR Consumentvoorwaarden van toepassing, waarin dit beschreven wordt. Deze zijn samen met de Consumentenbond vastgesteld. We vinden het belangrijk om eerlijk te vermelden dat de reisorganisatie 24 uur herroepingsrecht heeft. Mocht er dus iets fout zijn gegaan dan mag de reisorganisatie zich herroepen. Dit komt echter heel weinig voor.

Wat zit er bij de prijzen inbegrepen?

Als je een vliegvakantie boekt, is je vlucht en je accommodatie inclusief en vermelden we tevens bij iedere reis of de transfer en/of reisleiding inclusief is. Daarnaast profiteer je van de bereikbaarheid van ons Service Center, 7 dagen per week, zonder extra boekingskosten. Over eventuele verplichte kosten ter plaatse, zoals bijvoorbeeld bagagetoeslagen en toeristenbelasting, informeren we je tijdens het boeken. Zo ga je goed voorbereid op reis!

Wat is het beste moment om te boeken?

Hoe graag we dat ook zouden kunnen voorspellen, helaas weten we dat niet. Over het algemeen geldt dat als er veel vraag is de prijzen om hoog zullen gaan en als er weinig vraag is de prijzen omlaag. Maar wanneer precies, dat bepaalt de reisorganisatie!

 

Annuleren

Kan ik mijn boeking annuleren?

Ja, het is te allen tijde mogelijk om je boeking te annuleren. Annuleren brengt mogelijk kosten met zich mee, zie ook de vraag: Wat zijn de annuleringskosten van mijn vakantie?

Wat zijn de annuleringskosten van mijn vakantie?

De annuleringskosten worden bepaald door de reisorganisatie waarbij wij je vakantie boeken. We vermelden deze voorwaarden tijdens het boeken en je ontvang de voorwaarden als bijlage bij je factuur, zodat je weet waar je aan toe bent. Zo ben je voor veel onvoorziene omstandigheden verzekerd. Je kunt de kosten in de boekingsvoorwaarden terugvinden. Over het algemeen geldt dat hoe korter voor vertrek je annuleert, hoe hoger de kosten zijn. Zijn de annuleringskosten 100%? Dan geven wij door dat je niet zult reizen, maar dan krijg je geen geld terug.

Onze tip: sluit een goede annuleringsverzekering af! Hiermee verzeker je de vooruitbetaalde reissom vóór vertrek, en bij onderbreking van de reis je niet-gebruikte vakantiedagen onder de gestelde voorwaarden van de annuleringsverzekering.

 

Hoe kan ik mijn vakantie annuleren?

Je kunt je vakantie bij ons annuleren. De hoofdboeker van de reis kan dan contact opnemen met de reisspecialisten van ons Service Center. Het kan even duren voor de annulering is doorgevoerd. Annuleren brengt mogelijk kosten met zich mee, zie ook de vraag: Wat zijn de annuleringskosten van mijn vakantie?

Onze tip: als je via ons een annuleringsverzekering hebt afgesloten, dan helpen de reisspecialisten van ons Service Center je graag bij het indienen van een schadeclaim bij de verzekeringsmaatschappij.

Kan ik mijn geboekte reis nog wijzigen?

Ja, dat kan. Hierbij kun je denken aan een upgrade of een naamswijziging, bijvoorbeeld. Wij brengen hiervoor 25 euro aan wijzigingskosten in rekening, ongeacht de aard van de wijziging. Dit is dus exclusief de eventuele extra kosten die de wijziging zelf teweegbrengt.

 

Klachten

Een klacht voor vertrek

Als er tijdens het boeken of in de aanloop naar je vakantie iets niet naar wens verloopt, dan vragen we je dit altijd te melden. We staan open voor feedback en willen graag dat je tevreden bent met onze dienstverlening. Meld jij je klacht niet, dan krijgen wij geen kans om je te helpen en daarmee vervalt dus ook je recht op een oplossing achteraf.

Een klacht tijdens de vakantie

Tijdens je vakantie is het heel belangrijk om metéén aan de bel te trekken als iets niet naar wens verloopt. Dit doe je meteen en bij de reisorganisatie rechtstreeks, zij zijn 24 uur per dag bereikbaar voor urgente gevallen. We willen je op het hart drukken dat als je je probleem niet meteen of te laat meldt, we geen oplossing meer kunnen bieden.

Een klacht na de vakantie

Na terugkomst van je vakantie nemen we alleen klachten in behandeling die je tijdens je vakantie gemeld hebt.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Service

​Algemeen

Over

info@twippie.be

+32 16 25 99 47

© 2021 Twippie. All Rights Reserved.